figshare
Browse
1/1
2 files

آشنایی با تاریخ معماری جهان

Version 2 2020-07-30, 13:20
Version 1 2020-07-30, 13:16
book
posted on 2020-07-30, 13:20 authored by Ali KheiriAli Kheiri
يکي از مباحث بسيار مهم در معماري ، مبحث تاريخ معماري جهان است . با توجه به مدارک به دست آمده در مورد معماري از دوره نوسنگي تا کنون ، بهتر مي توان به گستردگي و پيچيدگي موضوع پي برد .
کشف تاريخ معماري جهان کار ساده اي نيست و از آن سخت تر ، آموزش تاريخ معماري است که همواره دانشجويان و علاقمندان معماري به جهت تمايل به يادگيري و مطالعه ، خود را در برابر انبوهي از اطلاعات مانند : تاريخچه ها ، اسامي ، ابعاد و سبک هاي معماري مي بينند و بعضا ً در طي مطالعه دچار خستگي و دلزدگي مي گردند که اين خود ، يکي از آفات يادگيري است . اين مشکل براي خود من نيز - که افتخار شاگردي استاد عاليقدر جناب آقاي مهندس حسين شيخ زين الدين را داشته ام - به نوعي بوجود آمده بود . بعدها که توفيق تدريس آشنايي با تاريخ معماري جهان براي دانشجويان معماري دانشگاه آزاد اسلامي نصيبم گرديد ، سعي نمودم با تأکيد بيشتر بر مفاهيم اصلي و فارغ از طول و عرض و ارتفاع بناها ، يک سري مفاهيم پايه را به دانشجويان آموزش دهم و همواره کوشش نموده ام ، همانند مدرس مشفقي باشم که با چراغي کم سو در دست ، تلاش مي کند تا فقط راه را به پويندگان هنر و معماري نشان دهد .
اصل اين کتاب ، در ابتدا به صورت جزوه درسي تدوين و آماده گرديده بود ؛ ولي در طول ساليان تدريس ، بر اساس استقبال و نياز دانشجويان مرتبا ً اصلاح و مرتب گرديد .
بديهي است مؤلف ، ادعايي بر کامل و بي نقص بودن آن ندارد ؛ ولاکن بر اين باورم که متن فراهم آمده تا حد زيادي ، خوانندگان را از سردرگمي رها وشوق آموزش را در آنها برمي انگيزد ؛ البته اين مسأله با تأکيد بيشتر بر آموزش بصري ، توسط فيلم و اسلايد بايستي همراه باشد که اين روش همواره مورد استقبال دانشجويان عزيزم بوده است .
با عنايت به اين موضوع که کتاب هاي جامع تاريخ معماري ، عموما ً مربوط به جهان غرب هستند و لذا کمتر به معماري ايران اشاره مي کنند ، و با توجه به اين که معماري اسلامي نيز براي خود مبحث کامل و مستقلي است که مي بايد جداگانه به آن پرداخت ، لذا در اين کتاب از تقسيم بندي شش گانه مکاتب معماري ايران - که توسط شادروان استاد محمد کريم پيرنيا انجام شده است و شامل شيوه هاي : پارسي ، پارتي ، خراساني ، رازي ، آذري و اصفهاني است - فقط دو شيوه پارسي و پارتي را بررسي و به شيوه هاي معماري اسلامي ايران که براي خود دريايي از هنر و معرفت معماري است و بررسي جداگانه و کاملي را مي طلبد ، پرداخته نشده است .
کتاب حاضر ، ذهنيت خواننده را با برخي مباحث تاريخ معماري که با فرهنگ ايراني نيز سازگار است ، آشنا مي سازد و چنانکه فردي علاقمند به فراگيري مطالب بيشتر و افزونتر از آشنايي با تاريخ معماري جهان باشد ، به کتاب هاي جامعي - که در فهرست منابع و مآخذ ، نام برخي از آنها برده شده است - مي تواند مراجعه نمايد ؛ که البته توصيه من به علاقمندان ، مطالعه آن کتاب ها پس از خواندن کتاب حاضر است که در آن صورت ، خوانندگان محترم با راحتي بيشتري خواهند توانست به مطالعات عميق تر خود در اين زمينه ادامه دهند .
لازم مي دانم مراتب قدرداني و سپاس خود را از کلـيه استادان ، نويسندگان و مترجماني که در عرصه هنر و معماري ايران و جهان فعاليت مي نمايند و اين کتاب بدون زحمات آنها هرگز به بار نمي نشست ابراز نمايم ؛ همچنين از همسر خوبم مينا ، به خاطر بازخواني و اصلاح متون متشکرم .
در خاتمه سپاس ويژه خود را تقديم همکارانم سرکار خانم طاهره حسومي رئيس اداره انتشارات علمي دانشگاه ، جناب آقايان دکتر شهرام وزيـــري معاونت پژوهشي و دکتر غلامحسين حيدري رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهــــن - به خاطرمساعدت در نشر کتاب حاضر- مي نمايم . مزيد امتنان و سپاسگزاري نگارنده خواهد بود که از اشکالات احتمالي اين کتاب مطلع گردد.
علي خيـري
تهران ،1386

Funding

Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran

Islamic Azad University, Shahr-e-Qods Branch, Tehran, Iran

History